LOWES & VELTMAN
OVER ONS
LEER ONS KENNEN
Wie zijn wij?
Lowes, RuG, en Veltman, Post HBO, zijn allebei afgesturdeerd als accountant. Richard is afgestuurd als Register-Accountant (RA) accountant, Rindert is afgestudeerd als Accountants-Administratieconsulent(AA).
Wat is jullie ervaring? Zit er een scheiding in; Lowes doet dit, Veltman dat…?
Richard is meer strategisch, lange termijnvisie. Hij doet onder meer bedrijfsadvies, bijvoorbeeld het begeleiden van aan- en verkopen van bedrijven, waarderen van bedrijven, interim mananagement en ondersteunt diverse directies met strategische besluitvorming.
Rindert is meer organisatorisch. Hij heeft in veel keukens gekeken (mede) in opdracht van Visionplanner. Hij heeft daar gezien dat de IT wereld zeer gestructureerd en planmatig werkt. Daar zou de accountancywereld nog wel iets van kunnen leren. Voor zijn consultancy werk is bezoek bij en kennis van de klant onontbeerlijk. Je kunt alleen goed adviseren als je de klant goed kent. Rindert: de hoeveelheid tijd die op (boekhoud)kantoor wordt doorgebracht viel op. Volgens mij gaat het veel lekkerder als je bij de klant bent, die kent, vaker ziet, klant blijer, jij efficiënter.
En natuurlijk doen zij dit alles met support van hun bekwame medewerkers.
Rindert is meer organisatorisch. Hij heeft in veel keukens gekeken (mede) in opdracht van Visionplanner. Hij vindt dat de IT wereld haast autistisch werkt qua plannen en strakke lijnen, daar zou de accountancywereld nog wel iets van kunnen leren. Voor zijn consultancy werk is bezoek bij en kennis van de klant onontbeerlijk. Je kunt alleen goed adviseren als je de klant goed kent. Rindert: de hoeveelheid tijd die op (boekhoud)kantoor wordt doorgebracht viel op. Volgens mij gaat te veel lekkerder als je bij de klant bent, die kent, vaker ziet, klant blijer, jij efficiënter.
Beiden staan garant voor goede afwerking van het geheel, maar de boekhouding van een kleine ZZP’er doen ze niet zelf. Facturen kloppen en boekhouding checken zijn niet de uren die ze het liefst doen. Groot expertise op gebied van IT toepassingen, administratieve systemen. Geen voorkeur, veel kennis, uiteindelijk leveren alle systemen hetzelfde resultaat. En met dat resultaat gaan wij verder werken, kijken wij vooruit.
Wat boeit jullie beiden in dit vak? Waar ligt de passie / ambitie?
Rindert is van jongs af aan bezig met accountancy en consultancy activiteiten. Heeft een visie over hoe de logische lijnen zouden moeten lopen. Ziet dat zeker niet altijd terug in de realiteit. Werkt aan een ambitie, aan de vormgeving van een slimme bedrijfswereld. Vond laatst zelfs een carriere / ambitiekrabbel van vroeger terug, en blijkt nog steeds in lijn te lopen met het pad dat hij ooit had bedacht. Vertrouwen van de klant is essentieel voor een goede adviesrol.
Richard ziet jaarrekeningen ed. als noodzakelijk kwaad, de passie ligt in de vooruitgang.
Het bepalen van de strategie om een bedrijf gezond en groeizaam te maken. Wij gaan verder dan
boekhouden. Jaarrekening is simpel, zorg voor een goede maandrekening. Doe die keer12. Kijk gewoon verder vooruit. Wij stellen die stip aan de horizon en gaan die bereiken. Wij bieden begeleiding in financiering, maken bedrijven toekomstbestendig.
Waarom moeten prospects met jullie samenwerken?
Waar wil je over 5 jaar staan, hoe ga je je bedrijf opzetten, hoe benader je de markt, wie zijn je belangrijkste klanten, hoe ga je de klantenportefeuille verdelen, hoeveel klanten heb je nodig, hoe zie je je afhankelijkheid t.o.v. veel of weinig klanten.
Al deze vragen gaan dieper dan de fiscale veiligheid die de meeste accountants leveren. Voor het
antwoord op deze vragen heb je echter wel een gedegen financieel overzicht nodig. Het standaardproduct van de doorsnee accountant is voor Lowes Veltman dus het middel om een hoger doel te bereiken.
Persoonlijke benadering is belangrijk. Vertrouwensrelatie met de klant is elementair, dan kun je ook vertellen wat je anders zou doen. De maatlat van succes in adviesrol voor Lowes Veltman is dat uiteindelijk de klant met slimmere voorstellen komt, er beter over nagedacht heeft. De maatlat van succes in adviesrol voor de klant zelf is meer omzet.
Wat is het verschil met andere kantoren?
Wij denken anders. Traditioneel advies enerzijds, accountancy anderzijds. Dat we tussen die twee in zitten is uiteindelijk onze kracht. We kennen ook onze tekortkomingen. Wij hebben mensen in dienst die heel goed op de hoogte zijn van materie die wij zelf niet kennen. Zo blijven we breed. Belangrijk is: wij weten waar onze kennis stopt en daar zijn we open in. Soms zeggen we dus ook gewoon nee.
Accountants zijn vaak star, en zien alleen cijfers. De omgeving zien ze niet. Wij denken verder. Vaak is een nee namelijk interessanter. Wat zit erachter en hoe kan het wel? Daar begint het spel. Daar zijn wij heel goed in geworden, door creatief te denken en een boekhoudkundige nee om te bouwen naar een bedrijfsmatige ja. Zo hebben wij altijd al gespard.
Uren branden doen andere kantoren. Wij voeden de klant meer op, en laten de klant meer in control zijn over het eigen proces. Zo hebben wij de gelegenheid om op een ander vlak meerwaarde toe te voegen, strategisch en rapportage technisch. Facturen kloppen en boekhouding checken zijn niet de uren die wij het liefst besteden. Daarom vertellen we jou hoe je dat moet doen, zo is er tijd om met de klant over andere zaken te sparren!
Accountants zijn vaak star, en zien alleen cijfers. De omgeving zien ze niet. Wij denken verder. Vaak is een nee namelijk interessanter. Wat zit erachter en hoe kan het wel? Daar begint het spel. Daar zijn wij heel goed in geworden, door creatief te denken en een boekhoudkundige nee om te bouwen naar een bedrijfsmatige ja. Zo hebben wij altijd al gespard.
Uren branden doen andere kantoren. Wij voeden de klant meer op, en laten de klant meer in control zijn over het eigen proces. Zo hebben wij de gelegenheid om op een ander vlak meerwaarde toe te voegen, strategisch en rapportage technisch. Facturen kloppen en boekhouding checken zijn niet de uren die wij het liefst besteden. Daarom vertellen we jou hoe je dat moet doen, zo is er tijd om met de klant over andere zaken te sparren!
RINDERT VELTMAN
‘SAMEN MET DE KLANT EEN
SUCCESSTORY REALISEREN.’